مهارتهای نرم 2025

مهارت‌های نرم برتر برای سال ۲۰۲۵

 
مهارت‌های نرم، مهارت‌های اصلی مورد نیاز در هر حرفه هستند.
چه پیش‌خدمت یک رستوران باشید و چه یک مدیرعامل سطح بالا، مهارت‌های نرم شما به اندازه دانش فنی‌تان در موفقیتتان تعیین‌کننده خواهد بود.
انگیزه و مدیریت زمان، رهبری و روشنفکری – همه اینها مهارت‌های نرمی هستند که به طور گسترده مورد توجه قرار می‌گیرند.
و اینها فقط چند مورد مختصر از موارد بسیار زیاد هستند!
اما ممکن است از خود بپرسید کدام مهارت‌های نرم برای حرفه شما مرتبط هستند؟ و باید روی توسعه کدام یک از آنها تمرکز کنید؟
اینجاست که این مقاله به کار می‌آید!

مهارت‌های نرم چیستند؟

مهارت‌های نرم ترکیبی از مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی و اجتماعی، ویژگی‌های شخصیتی، نگرش‌ها و طرز فکرها و همچنین ویژگی‌های اجتماعی و عاطفی و موارد دیگر است که در همه حرفه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. 
برخی از نمونه‌های مهارت‌های نرم عبارتند از:
اگر برای شغلی درخواست می‌دهید، مهارت‌های نرم در تشخیص کاندیداهای ایده‌آل از کاندیداهای نامناسب کلیدی هستند – به خصوص زمانی که استخدام‌کنندگان در حال تصمیم‌گیری از بین متقاضیانی با تجربه کاری و تحصیلی مشابه هستند.  
مطالعات نیز این را تأیید می‌کنند – ۹۷٪ از کارفرمایان می‌گویند که مهارت‌های نرم یا به اندازه مهارت‌های سخت یا بیشتر از آنها مهم هستند و بیش از نیمی از کارمندان جدیدی که در عرض ۱۸ ماه شکست می‌خورند، به دلیل نداشتن مهارت‌های نرم است. 

مهارت‌های نرم در مقابل مهارت‌های سخت 

دو نوع مهارت وجود دارد: مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم . 
مهارت‌های سخت ، که به عنوان توانایی‌های قابل اندازه‌گیری نیز شناخته می‌شوند، شامل هر چیزی از تسلط بر فتوشاپ گرفته تا دانش مراقبت‌های اورژانسی می‌شوند. شما مهارت‌های سخت را از طریق تحصیلات، آموزش، گواهینامه‌ها و تجربه حرفه‌ای خود به دست می‌آورید. 
مهارت‌های نرم که به آن مهارت‌های ارتباطی نیز گفته می‌شود، ترکیبی از مهارت‌های اجتماعی و بین فردی، ویژگی‌های شخصیتی و نگرش‌های حرفه‌ای است که همه مشاغل به آن نیاز دارند. کار تیمی، صبر، مدیریت زمان، ارتباطات، تنها چند نمونه از این مهارت‌ها هستند. مهارت‌های نرم می‌توانند ویژگی‌های شخصیتی باشند یا می‌توانند ویژگی‌هایی باشند که از طریق تجربیات زندگی به دست می‌آیند. 

۱۰ مهارت نرم مورد علاقه کارفرمایان (برای هر حرفه ای)

مهارت‌های نرم می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد نحوه تعامل یک کاندیدا در محیط کار، واکنش احتمالی او تحت فشار یا پتانسیل حرفه‌ای او ارائه دهند.
به همین دلیل، بسیاری از کارفرمایان استخدام کارمندانی با مهارت‌های نرم مناسب را بر مهارت‌های سخت اولویت می‌دهند.
اما کدام مهارت‌های نرم واقعاً مهم هستند و کدام‌ها اهمیت کمتری دارند؟
در سال ۲۰۲۵، پرتقاضاترین مهارت‌های نرم به شرح زیر است:
  • مدیریت زمان
  • ارتباطات
  • سازگاری
  • حل مسئله
  • کار تیمی
  • خلاقیت
  • رهبری
  • مهارت‌های بین فردی
  • اخلاق کاری
  • توجه به جزئیات

شماره ۱. مدیریت زمان

مدیریت زمان شامل توانایی استفاده عاقلانه از زمان برای انجام کار تا حد امکان کارآمد است. برخی از مهارت‌های فرعی مرتبط با مدیریت زمان عبارتند از: 
  • مدیریت استرس
  • سازمان
  • اولویت‌بندی
  • برنامه‌ریزی
  • تعیین هدف

#2. ارتباطات

ارتباطات، توانایی انتقال یا به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و احساسات به طور مؤثر است و جزو برترین مهارت‌های نرم مورد نیاز کارفرمایان در همه زمینه‌ها می‌باشد. 
رایج‌ترین مهارت‌های ارتباطی عبارتند از: 

#3. سازگاری

سازگاری شما نشان می‌دهد که چقدر خوب می‌توانید تغییرات را بپذیرید و با آنها سازگار شوید. 
شرکت‌ها و محیط‌های کاری دائماً در حال تغییر هستند: اعضای جدید به تیم اضافه می‌شوند، اعضای قدیمی تیم می‌روند، شرکت‌ها خرید یا فروش می‌شوند و غیره.
بنابراین، شما باید بتوانید با موقعیت‌های مختلف در محل کار خود سازگار شوید.
در اینجا به برخی از مهارت‌های مرتبط با سازگاری اشاره می‌کنیم: 
  • خود مدیریتی
  • خوش‌بینی
  • آرامش
  • تحلیل
  • خودانگیزشی

#4. حل مسئله

توانایی حل تحلیلی و خلاقانه مسائل، صرف نظر از شغلتان، مفید خواهد بود. 
گذشته از همه این‌ها، هیچ شغلی در دنیا وجود ندارد که در آن با هیچ مشکلی روبرو نشوید. به همین دلیل است که افراد خلاق در حل مسائل همیشه تقاضای زیادی دارند. 
اینها مهارت‌های مرتبط با حل مسئله هستند: 

#5. کار تیمی

کار تیمی هرگز از یک مهارت نرم ضروری دست نخواهد کشید. این به شما کمک می‌کند تا به طور مؤثر در یک گروه کار کنید و وظایف را انجام دهید. نمونه‌هایی از مهارت‌های مرتبط با کار تیمی عبارتند از: 
  • مدیریت و حل تعارض
  • همکاری
  • هماهنگی
  • تبادل ایده
  • میانجیگری

#6. خلاقیت 

ما عادت داریم خلاقیت را با زمینه‌هایی مانند هنر یا طراحی مرتبط کنیم، اما خلاقیت یک اصطلاح گسترده است که شامل چندین مهارت فرعی از پرسیدن سوال تا آزمایش کردن می‌شود. به این ترتیب، هر متخصصی می‌تواند به اندازه هنرمندان از مهارت‌های خلاقانه استفاده کند. 
در اینجا چند نمونه از مهارت‌های خلاقانه آورده شده است: 
  • تخیل
  • نقشه ذهنی
  • نوآوری
  • آزمایش
  • پرسشگری

#7. رهبری 

رهبری به توانایی مربیگری، آموزش یا راهنمایی اشاره دارد. فارغ از صنعت، کارفرمایان به دو دلیل ترجیح می‌دهند متقاضیانی را استخدام کنند که پتانسیل رهبری خود را نشان می‌دهند:
  1. کارمندانی که مهارت‌های رهبری دارند، ابتکار عمل بیشتری نشان می‌دهند و احتمال بیشتری دارد که خود را برای کمک به رشد شرکت سرمایه‌گذاری کنند.
  2. شرکت در نهایت می‌تواند کارمندانی را که نقش‌های رهبری قوی‌تری دارند به سمت‌های مدیریتی بهتر ارتقا دهد.
مهارت‌های مرتبط با رهبری عبارتند از: 
  • مهارت‌های مدیریتی
  • اصالت
  • مربیگری
  • سخاوت
  • هوش فرهنگی

#8. مهارت‌های بین فردی 

مهارت‌های بین فردی در مورد این است که چقدر خوب با دیگران تعامل می‌کنید، به روابط خود اهمیت می‌دهید و تأثیر مثبتی بر اطرافیان خود می‌گذارید. 
  • همدلی
  • طنز
  • شبکه‌سازی
  • تحمل
  • دیپلماسی

#9. اخلاق کاری 

اخلاق کاری به ارزش قائل شدن برای کار و تلاش برای رسیدن به نتیجه مربوط می‌شود. این یک مهارت نرم است که کارفرمایان در هر شغلی که برای آن درخواست می‌دهید، قدردان آن خواهند بود. برخی از مهارت‌های نرم مرتبط با اخلاق کاری عبارتند از: 
  • مسئولیت
  • انضباط
  • قابلیت اطمینان
  • تعهد
  • حرفه‌ای‌گری

#10. توجه به جزئیات 

این مهارت دیگری است که هیچ کارفرمایی آن را رد نخواهد کرد – توانایی دقیق و کامل بودن در کار. توجه به حتی جزئیات کوچک چیزی است که کارمندان متعهد را از کسانی که فقط می‌خواهند کار را انجام دهند و به خانه بروند، متمایز می‌کند. 
برخی دیگر از مهارت‌های نرم مرتبط با توجه به جزئیات عبارتند از: 
  • زمان‌بندی
  • درون‌نگری
  • تیزبینی
  • پرسشگری
  • مشاهده انتقادی

بیش از ۹۰ نمونه مهارت نرم برای ۱۰ شغل

حالا مطمئن هستید که کدام مهارت‌های نرم برای حرفه شما مناسب هستند؟
در زیر، فهرستی از بیش از ۹۰ مهارت نرم برتر برای ۱۰ مسیر شغلی مختلف گردآوری کرده‌ایم. فقط کافیست مهارتی را که به شما مرتبط است پیدا کنید و آن را در رزومه خود قرار دهید!

شماره ۱. خدمات مشتری 

خدمات مشتری کاملاً مربوط به مهارت‌های نرم است، به خصوص از آنجایی که شامل برخورد با افراد می‌شود. چه حضوری، چه تلفنی و چه از طریق اینترنت، اگر قرار است با مشتریان سخت‌گیر کار کنید، «مهارت‌های انسانی» شما باید در سطح بالایی باشد.  
در اینجا به برخی از محبوب‌ترین مهارت‌های نرم در خدمات مشتری اشاره می‌کنیم:
  • مهارت‌های نرم خدمات مشتری

    • ارتباطات
    • مهارت‌های گوش دادن
    • خودکنترلی 
    • نگرش مثبت
    • قاطعیت
    • حل اختلاف
    • همدلی
    • شخصی‌سازی
    • پذیرفتن مسئولیت 
    • مثبت اندیشی

#2. مراقبت‌های بهداشتی 

حرفه ای شدن در مراقبت های بهداشتی نیاز به سال ها مطالعه، آموزش زیاد و انواع مهارت های سخت دارد. در عین حال، کارکنان مراقبت های بهداشتی باید بتوانند تحت فشار به خوبی کار کنند یا به جزئیات توجه دقیقی داشته باشند. 
برای مثال، مطالعاتی که به اهمیت همدلی در ارائه مراقبت با کیفیت اشاره می‌کنند، از جمله مطالعات بسیاری هستند که بر اهمیت مهارت‌های نرم در توسعه رویکرد بیمارمحور تأکید دارند. 
در اینجا چند نمونه دیگر از مهارت‌های نرم در مراقبت‌های بهداشتی آورده شده است:  
  • مهارت‌های نرم مراقبت‌های بهداشتی

    • اخلاق کاری
    • مدیریت استرس 
    • کار تیمی
    • نگرش مثبت 
    • انعطاف‌پذیری 
    • مدیریت زمان 
    • اعتماد به نفس
    • نگرش پذیرا 
    • همدلی
    • توجه به جزئیات 

#3. بازاریابی دیجیتال

بازاریابی مطمئناً یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌های شغلی است، اما توسعه سریع فناوری‌های جدید و گذار به کار آنلاین، بازاریابی دیجیتال را نیز مورد توجه قرار داده است. 
اما صرفاً به این دلیل که این صنعت از فناوری‌های دیجیتال برای بازاریابی محصولات و خدمات استفاده می‌کند، به این معنی نیست که حرفه بازاریابی دیجیتال به مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم خاص خود نیاز ندارد. 
در اینجا 10 مهارت نرم ضروری برای حرفه بازاریابی دیجیتال آورده شده است:
  • مهارت‌های نرم بازاریابی دیجیتال

    • کنجکاوی
    • سرسختی
    • تمایل به یادگیری
    • سازگاری
    • چندوظیفگی
    • کار تیمی
    • خلاقیت
    • اخلاق کاری
    • صداقت 
    • پذیرش انتقاد

#4. مدیریت 

یکی از وظایف اساسی یک مدیر موفق، هماهنگی و مدیریت منابع انسانی است. این امر، مهارت‌های نرم را برای هر نوع نقش مدیریتی، بسیار مهم‌تر می‌کند. 
در اینجا چند نمونه از مهارت‌های نرم مورد نیاز مدیران آورده شده است: 
  • مهارت‌های نرم مدیریتی

#5. آموزش 

همگام بودن با زمان برای شغل آموزش ضروری است زیرا شما بیشتر با افراد جوان‌تر سر و کار دارید. این امر مستلزم ارتقاء مداوم مهارت‌های سخت شما، به ویژه در مورد روش‌های جدید تدریس و آموزش آنلاین است. 
از سوی دیگر، مهارت‌های نرم مورد نیاز یک مربی در طول زمان تغییر چشمگیری نداشته است. در اینجا برخی از محبوب‌ترین آنها آورده شده است: 
  • مهارت‌های نرم آموزشی

    • ارتباط کتبی و شفاهی
    • سخنرانی عمومی
    • مدیریت استرس
    • صبر
    • تفکر انتقادی 
    • شور و شوق
    • انگیزه 
    • اخلاق کاری
    • حل اختلاف 
    • قاطعیت

#6. فروش 

اگر می‌خواهید در فروش موفق شوید، مهارت‌های نرم حیاتی هستند. به هر حال، فروش شامل ترکیبی از مهارت‌های نرم است که از مذاکره گرفته تا ترغیب و همدلی را شامل می‌شود. فرقی نمی‌کند که از طریق تلفن یا اینترنت کار کنید – انجام فروش همیشه مستلزم آن است که مهارت‌های نرم شما در سطح بالایی باشند.  
بیایید به ده مهارت نرم مورد نیاز برای یک متخصص فروش نگاهی بیندازیم: 
  • مهارت‌های نرم فروش

    • سخنرانی عمومی
    • مذاکره
    • ترغیب
    • ارتباطات
    • جامعه‌پذیری 
    • همدلی
    • کار تیمی
    • مدیریت زمان 
    • تفکر انتقادی
    • حل مسئله

#7. طراحی

یک طراح موفق بودن چیزی فراتر از کار طراحی از راه دور پشت صفحه کامپیوتر است. علاوه بر خلاقیت و توجه به جزئیات، یک طراح باید شنونده فعالی باشد و پذیرای بازخورد باشد تا بتواند دیدگاه مشتری را به واقعیت تبدیل کند. 
در اینجا برترین مهارت‌های نرم برای هر طراح آورده شده است:
  • مهارت‌های نرم طراحی

    • ارتباط بصری
    • ارتباط کلامی
    • خلاقیت 
    • توجه به جزئیات 
    • گوش دادن فعال
    • صبر
    • زیبایی‌شناسی 
    • مدیریت زمان 
    • انگیزه 
    • پذیرش انتقاد

#۸. حسابداری 

شاید حسابداری و مهارت‌های نرم ترکیب مناسبی از کلمات به نظر نرسند، اما حرفه حسابداری نیز به مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم خاص خود نیاز دارد. 
خلاصه‌ی آنها به این صورت است:
  • مهارت‌های نرم حسابداری

    • ارتباط موثر کتبی و شفاهی
    • سازمان 
    • توجه به جزئیات 
    • حل مسئله
    • مدیریت زمان
    • تحلیل سیستم
    • استدلال قیاسی
    • تفکر انتقادی 
    • یادگیری فعال
    • دقت

#9. تجزیه و تحلیل کسب و کار 

یکی دیگر از حرفه‌های مورد تقاضا در دنیای دیجیتال امروز، تحلیلگران کسب و کار هستند که وظیفه دارند دانش کسب و کار را با فناوری‌های پیشرفته متعادل و ترکیب کنند. 
مهارت‌های نرم مورد نیاز یک تحلیلگر کسب و کار به شرح زیر است:
  • مهارت‌های نرم تحلیل کسب و کار

    • مذاکره 
    • گوش دادن فعال
    • حل اختلاف
    • خدمات مشتری با کیفیت
    • تصمیم‌گیری
    • حل مسئله
    • تفکر استراتژیک
    • نگارش فنی
    • تیم سازی
    • ارائه و تفکر عمومی

#10. توسعه وب 

تسلط بر زبان‌های ++C یا جاوا تنها شرط لازم برای ورود به دنیای توسعه وب نیست. مهارت‌های نرم دیگری نیز از توسعه‌دهندگان مورد نیاز است، مانند خلاقیت و حل مسئله. 
در موارد دیگر، توسعه‌دهندگان موظفند با طراحان همکاری کنند تا ایده‌ای را به واقعیت تبدیل کنند و اینجاست که گوش دادن فعال مطرح می‌شود. 
مهارت‌های نرم برتر برای توسعه‌دهندگان وب شامل موارد زیر است:
  • مهارت‌های نرم توسعه وب

    • گوش دادن فعال 
    • صبر
    • روشنفکری 
    • سازگاری
    • حل مسئله
    • تفکر انتقادی
    • خلاقیت 
    • پاسخگویی
    • اعتماد به نفس
    • مدیریت زمان و پروژه

چگونه مهارت‌های نرم را در رزومه خود فهرست کنیم؟ 

نحوه‌ی فهرست کردن مهارت‌هایتان در رزومه اهمیت دارد. 
برای مثال، باید مطمئن شوید که از همان ابتدا مهارت‌های نرم مناسبی را فهرست می‌کنید (و اینکه این مهارت‌ها با نقشی که برای آن درخواست می‌دهید مرتبط هستند).
شما همچنین باید آن مهارت‌های نرم را با تجربیاتتان پشتیبانی کنید – نمی‌توانید فقط بگویید «من یک رهبر عالی هستم» اگر هیچ چیز در رزومه‌تان این ادعا را پشتیبانی نمی‌کند.
بنابراین، در اینجا ۴ نکته برتر ما در مورد چگونگی فهرست کردن مهارت‌های نرم خود در رزومه و کسب مزیت رقابتی ارائه شده است.

#1. مهارت‌های نرم را با شغل متناسب کنید

هر چه مهارت‌های رزومه‌تان بیشتر مربوط به شغل مورد نظر باشد، بهتر است. 
منظور ما این است که شما فقط باید مهارت‌هایی را فهرست کنید که مربوط به موقعیت شغلی مورد نظر باشند. 
برای مثال، اگر برای شغل پیشخدمتی درخواست می‌دهید، احتمالاً به اندازه مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی، به مهارت‌های ارتباط مؤثر و کار تیمی نیاز نخواهید داشت. 
تطبیق مهارت‌های نرم با شغل مورد نظر آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید – تنها کاری که باید انجام دهید این است که از شرح شغل به عنوان یک برگه تقلب استفاده کنید. اساساً، فقط آگهی شغل را با جزئیات بخوانید و لیستی از مهارت‌های مورد نیاز تهیه کنید. سپس، آنها را به رزومه خود اضافه کنید.
فرض کنید شما برای موقعیت شغلی مدیر فروش درخواست می‌دهید. شرایط لازم عبارتند از:
  • مدرک کارشناسی در رشته‌های بازرگانی، بازاریابی، ارتباطات یا رشته‌های مرتبط.
  • ۵ سال سابقه کار در زمینه فروش.
  • مهارت‌های ارتباطی شفاهی و کتبی قوی.
  • توانایی اثبات شده برای رهبری یک تیم برای رسیدن به سهمیه‌ها.
  • مهارت‌های عالی رهبری.
  • تجربه در تعیین اهداف فروش
شما فقط با خواندن الزامات، چهار مهارت متناسب با شغل را به دست آورده‌اید:  
  • مهارت‌های ارتباطی شفاهی و کتبی
  • رهبری
  • هدف گرا
  • کار تیمی

#۲. مهارت‌های نرم پشتیبان با بخش‌های دیگر 

هر کسی می‌تواند در رزومه خود به مهارت‌های شگفت‌انگیز تفکر انتقادی و رهبری اشاره کند.
مگر اینکه این موضوع را با برخی حقایق و تجربیات اثبات کنند، استخدام‌کننده شما را جدی نخواهد گرفت.
حالا، این ممکن است به آسانیِ متناسب‌سازی آنها با شغل مورد نظر نباشد، اما مطمئناً راه‌هایی برای دور زدن آن وجود دارد. 
فرض کنید شما به عنوان مدیر خلاق برای یک آژانس تبلیغاتی درخواست می‌دهید.
مهارت‌های نرم مورد نیاز شما احتمالاً شامل موارد زیر خواهد بود: 
  • خلاقیت
  • رهبری
  • ارتباط شفاهی
  • مدیریت پروژه
اول از همه – شما این مهارت‌ها را در بخش مهارت‌های اختصاصی ذکر می‌کردید.
پس از آن، آنها را به صورت زیر پشتیبان‌گیری می‌کنید:
هنگام فهرست کردن تجربیات کاری خود، به دستاوردها یا مسئولیت‌هایی اشاره کنید که این مهارت‌های نرم را نشان می‌دهند.
برای مثال، برای نشان دادن مهارت‌های مدیریت پروژه خود، می‌توانید بنویسید:
  • مثال صحیح

    ۱۰ نفر را برای ساخت یک تبلیغ ویدیویی یوتیوب برای یک مشتری هماهنگ کردم که منجر به افزایش بیش از ۵۰،۰۰۰ دلاری درآمد مشتری در عرض یک ماه شد.

#۳. هنگام تغییر شغل از مهارت‌های قابل انتقال استفاده کنید
مهارت‌های قابل انتقال می‌توانند به ویژه در صورت تغییر شغل یا تغییر جهت در صنعت مفید باشند. این مهارت‌ها شامل مهارت‌هایی هستند که مختص شغل نیستند، اما همچنان برای آن موقعیت مفید هستند. 
فرض کنید شغل خود را به عنوان خبرنگار ترک می‌کنید و برای یک موقعیت شغلی در روابط عمومی درخواست می‌دهید. اگرچه این صنایع متفاوت هستند، اما هر دو حرفه‌های مرتبط با ارتباطات هستند. 
این یعنی می‌توانید برخی از مهارت‌های نرم مرتبطی که به عنوان خبرنگار کسب کرده‌اید را در رزومه جدیدتان فهرست کنید تا نشان دهید که کاملاً با این شغل ناآشنا نیستید. 
به عنوان یک خبرنگار، مهارت‌های نرم شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد (اما محدود به آنها نیست): 
  • مهارت‌های ارتباطی
  • مهارت‌های ارائه
  • مهارت‌های بین فردی
  • خلاقیت
اینها همه مهارت‌هایی هستند که می‌توانید به راحتی به رزومه روابط عمومی خود منتقل کنید و نشان دهید که می‌توانید این تغییر را بپذیرید. 


نکات کلیدی 

حالا، بیایید خلاصه‌ای سریع از مهم‌ترین نکاتی که در این مقاله به آنها پرداختیم، ارائه دهیم:
  • مهارت‌های نرم ترکیبی از مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی، ویژگی‌های شخصیتی، نگرش‌ها و طرز فکرها و موارد دیگر است که در همه حرفه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • دو نوع مهارت وجود دارد: مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت. در بیشتر موارد، مهارت‌ها چیزی هستند که یک استخدام‌کننده از طریق مصاحبه در مورد شما می‌آموزد، اگرچه هر دو در رزومه شما قرار می‌گیرند.
  • اگرچه در هر حرفه‌ای چندین مهارت نرم ارزشمند هستند، اما هر صنعت برای موفقیت در حرفه خود به مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم نیاز دارد. بنابراین، هنگام درخواست شغل، حتماً مهارت‌های نرمی را که برای شما مرتبط هستند، فهرست کنید.
 
با ما در ارتباط باشید:
09010893357
www.chaleshacademy.ir

نظر دهید

بخش های ضروری *