مهارت نرم

مهارت‌های نرم: مزیت رقابتی

 

کارفرمایان در کارمندان جدید به دنبال چه هستند؟ به گفته رهبران کسب و کار، در حالی که سه مهارت خواندن، نوشتن و حساب هنوز برای توانایی هر کارمند در انجام کار اساسی هستند، کارفرمایان مهارت‌های «نرم» را برای آمادگی شغلی حتی مهم‌تر می‌دانند. این مهارت‌ها عبارتند از:

  • حرفه‌ای‌گری یا اخلاق کاری
  • ارتباط شفاهی و کتبی
  • مهارت‌های کار تیمی و همکاری
  • مهارت‌های تفکر انتقادی یا حل مسئله

شرکت‌ها شایستگی‌های زیر را به عنوان کلید موفقیت کارگران جوان در محیط کار قرن بیست و یکم شناسایی کرده‌اند.

شبکه‌سازی

به عبارت ساده، شبکه‌سازی شامل صحبت با دوستان، اعضای خانواده و آشنایان در مورد اهداف، علایق و خواسته‌های شغلی شما می‌شود. همچنین شامل ارتباط با افرادی فراتر از افرادی است که از قبل می‌شناسید تا فرصت‌هایی را که ممکن است برای شما در دسترس باشد، گسترش دهید. وقتی صحبت از یافتن شغل می‌شود، شبکه‌سازی ضروری است. طبق گفته مرکز شغلی دانشگاه کرنل، ۸۰ درصد از مشاغل موجود تبلیغ نمی‌شوند. بنابراین، اگر با افراد دیگر ارتباط برقرار نکنید، احتمالاً بسیاری از فرصت‌های شغلی را از دست خواهید داد.

برای شروع شبکه‌سازی، فهرستی از تمام کسانی که ممکن است بتوانند در جستجوی شغل به شما کمک کنند، تهیه کنید. سپس، با افراد موجود در فهرست صحبت کنید و به آنها بگویید که به دنبال شغل هستید. بپرسید که آیا آنها از موقعیت‌های شغلی خالی اطلاع دارند و در صورت وجود، شما را معرفی کنند. اما به نام‌های موجود در فهرست خود اکتفا نکنید. با صندوق‌داران، آرایشگران و هر کس دیگری که ملاقات می‌کنید در مورد کارشان صحبت کنید و بپرسید که آیا شغلی مطابق با علایق شما می‌شناسند یا خیر. همچنین پیگیری کسانی که با آنها شبکه‌سازی کرده‌اید ضروری است. صحبت کردن با یک نفر فقط در آن مقطع زمانی سرنخ‌های موجود را فراهم می‌کند. اما با ایجاد یک رابطه مداوم، ممکن است از فرصت‌های دیگری که پیش می‌آیند مطلع شوید.

وقتی شغلی پیدا کردید، مهم است که به طور مؤثر به شبکه‌سازی ادامه دهید. از طریق شبکه‌سازی مداوم می‌توانید با همکاران خود روابط برقرار کنید و توانایی خود را برای پیشرفت در سازمان افزایش دهید.

شور و شوق

اشتیاق نیز برای موفقیت ضروری است. هنگام مصاحبه، اگر در مورد شغل هیجان نشان دهید، احتمالاً در ذهن کارفرما برجسته خواهید شد. قبل از مصاحبه، وب‌سایت شرکت را بررسی کنید تا در مورد کسب و کار اطلاعات کسب کنید. به سوالاتی فکر کنید که ممکن است بخواهید به آنها پاسخ داده شود، زیرا پرسیدن سوال یکی از راه‌های نشان دادن علاقه است. استراتژی‌های دیگر شامل رسیدن چند دقیقه زودتر به مصاحبه، لباس پوشیدن حرفه‌ای و مشارکت فعال در گفتگو است. همچنین باید یک دفترچه یادداشت و خودکار همراه داشته باشید تا بتوانید در طول مصاحبه یادداشت‌برداری کنید. فقط حتماً از مصاحبه‌کننده بپرسید که آیا یادداشت‌برداری در ابتدا اشکالی ندارد یا خیر. این به مصاحبه‌کننده نشان می‌دهد که شما به طور فعال درگیر هستید و به آنچه می‌گویند توجه زیادی دارید. همچنین ممکن است فکر کردن به سوالات اضافی برای پرسیدن قبل از پذیرش پیشنهاد شغلی را برای شما آسان‌تر کند.

پس از استخدام، با ابتکار عمل و جستجوی کارهای جدید و چالش برانگیزتر، اشتیاق خود را نشان دهید. در برخی از محیط‌های کاری، این ممکن است به معنای انجام وظایفی باشد که باید قبل از درخواست انجام شوند. به عنوان مثال، در یک رستوران، در بین عجله برای صرف غذا، پیشخدمت ممکن است با پاک کردن منوهای کثیف یا پر کردن نمکدان و فلفلدان، ابتکار عمل خود را نشان دهد. در سایر محیط‌های کاری، می‌توانید با داوطلب شدن برای انجام کارهای مورد نیاز یا ارائه ایده یک پروژه جدید به سرپرست خود، ابتکار عمل خود را نشان دهید. اگر او این ایده را دوست داشت، پیشنهاد دهید که تحقیقات بیشتری انجام دهید و با او پیگیری کنید. این کار به شما نوعی حس مالکیت نسبت به پروژه می‌دهد و تعهد شما را به شرکت نشان می‌دهد.

حرفه‌ای‌گری

مطمئن شوید که رزومه شما «برای تأثیرگذاری آماده» است. داشتن یک رزومه منظم برای ایجاد اولین تأثیر مثبت ضروری است. یک نکته خوب این است که قبل از ارسال رزومه به کارفرمای بالقوه، از یک استاد دانشگاه یا یک مشاور شغلی بخواهید آن را بخواند و اصلاحاتی را توصیه کند.

پس از اینکه برای مصاحبه دعوت شدید، مهم است که در مورد شرکت تحقیق کنید و اطلاعات بیشتری در مورد مسئولیت‌های شغلی بالقوه خود کسب کنید. این کار نه تنها به شما امکان می‌دهد در طول مصاحبه سوالات بهتری بپرسید، بلکه در صورت ارائه پیشنهاد از سوی شرکت، از اطلاعات کافی برخوردار خواهید بود.

آداب معاشرت تجاری و اخلاق کاری برای کارفرمایان دست در دست هم دارند. برخی از نکات برای ایجاد تأثیر خوب پس از استخدام عبارتند از:

  • لباس پوشیدن مناسب برای محیط کار
  • سر وقت رسیدن و پرکار ماندن تا زمان رفتن
  • خاموش کردن زنگ تلفن همراه در محل کار و پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی و پیامک‌ها در زمان استراحت یا بعد از ساعات کاری
  • استفاده از کامپیوتر، در صورت دسترسی، فقط برای کارهای مرتبط با کار
  • صحبت کردن با احترام با سرپرستان، همکاران و مشتریان یا مراجعین

همچنین به یاد داشته باشید که حتی وقتی از نظر فنی در سالن ناهارخوری یا پذیرایی «خارج از وظیفه» هستید، نماینده سازمان هستید و از شما انتظار می‌رود حرفه‌ای رفتار کنید. در شایعات اداری یا شوخی‌های بیش از حد با همکارانتان مشارکت نکنید. اگرچه مجاز به تفریح و لذت بردن از شغل خود هستید، اما همچنان آنجا هستید تا کار کنید.

مهارت‌های ارتباطی

بیان ایده‌ها در محیط کار با محیط دانشگاهی متفاوت است. در کلاس درس، استاد معمولاً بحث‌های گروهی را رهبری می‌کند یا تکالیف کتبی تعیین می‌کند و دانشجویان در صورت نیاز پاسخ می‌دهند یا سؤال می‌پرسند. با این حال، در محیط کار، قالب تعامل متفاوت است. گاهی اوقات سرپرستان شما ممکن است به‌طور خاص نظر شما را بپرسند یا از شما بخواهند که آن نظر را به‌صورت کتبی بیان کنید. با این حال، اغلب اوقات آنها فرض می‌کنند که اگر لازم باشد چیزی بدانند، شما آن را به اطلاع آنها خواهید رساند. چالش برقراری ارتباط در محیط کار، یادگیری نحوه و زمان به اشتراک گذاشتن ایده‌ها یا نگرانی‌هایتان است.

اگر لازم است در مورد مشکلی که به خوبی پیش نمی‌رود به سرپرست خود اطلاع دهید، مهم است به یاد داشته باشید که هم زمان‌بندی و هم نگرش شما بسیار مهم هستند. به عنوان مثال، اگر صندوقدار یک رستوران هستید و صف‌های طولانی در طول شلوغی ناهار «شما را تحت فشار قرار می‌دهد» و باعث می‌شود که به مشتریان پول خرد نادرست بدهید، بهتر است صبر کنید تا در یک دوره زمانی آرام‌تر با سرپرست خود در مورد مشکل صحبت کنید. در یک زمان مناسب، می‌توانید بپرسید که آیا امکان دارد کسی در دوره‌های شلوغ به شما کمک کند. و اگر بتوانید توضیح دهید که این کار نه تنها به شما امکان می‌دهد اشتباهات کمتری مرتکب شوید، بلکه به کسب و کار اجازه می‌دهد با سریع‌تر حرکت کردن صف، خدمات بهتری ارائه دهد، احتمال بیشتری دارد که او ایده‌های شما را جدی بگیرد. یک استراتژی پیشگیرانه دیگر این است که با سرپرست یا یکی دیگر از کارمندان ارشد خود در مورد چگونگی انجام کارآمدتر کار خود صحبت کنید.

گوش دادن نیز یک مهارت ارتباطی مهم است. کارفرمایان گزارش می‌دهند که یک کاندیدای سطح مبتدی به طور متوسط در دانستن چگونگی گوش دادن دقیق مشکل دارد. آنها ممکن است بلافاصله دستورالعمل‌های ضروری را پردازش نکنند یا نتوانند بفهمند که وظایفشان چگونه با اهداف کلی سازمان مرتبط است. یکی از راه‌های بهبود مهارت‌های درک شنیداری شما، پرسیدن سوال است. تاکتیک‌های دیگر شامل تکرار آنچه فکر می‌کردید شنیده‌اید برای تأیید اینکه به درستی متوجه شده‌اید و یادداشت‌برداری است.

کار تیمی

کسب و کارهای موفق به اعضای تیم متکی هستند. این مهارت آنقدر مهم است که مقاله‌ای در مجله انجمن مدیریت منابع انسانی، کارفرمایان را تشویق می‌کند که در صورت ضروری بودن همکاری برای شغل، کار تیمی را به عنوان بخشی از فرآیند ارزیابی عملکرد در نظر بگیرند. درک چگونگی عملکرد به عنوان عضوی از یک تیم ممکن است از زمانی که ورزش می‌کنید یا در مدرسه روی پروژه‌های گروهی کار می‌کنید، شروع شود. در محل کار، دانستن چگونگی و زمان رهبری و پیروی، همانند دانستن چگونگی جلوگیری از درگیری‌های غیرضروری، نیاز به تمرین دارد. کار تیمی همچنین به شما این امکان را می‌دهد که روابط نزدیک‌تری با همکاران خود برقرار کنید، که می‌تواند هر شغلی را سرگرم‌کننده‌تر و جالب‌تر کند. هنگام کار تیمی، مطمئن شوید که حجم کار به اشتراک گذاشته شده و همه در حال ارتباط هستند. در حالی که مقداری رقابت بین اعضای تیم سالم است و به بهره‌وری کمک می‌کند، تعامل شخصی منفی بیش از حد می‌تواند اثر معکوس داشته باشد.

حل مسئله و تفکر انتقادی

حل مسئله و تفکر انتقادی به توانایی استفاده از دانش، حقایق و داده‌ها برای حل مؤثر مشکلات محل کار اشاره دارد. به عنوان یک کارمند جدید، ممکن است این سوال را بپرسید که چرا یک سازمان مراحل خاصی را برای انجام یک کار دنبال می‌کند. ممکن است به نظر شما برسد که می‌توان یکی از مراحل را حذف کرد تا در زمان، تلاش و هزینه صرفه‌جویی شود. اما ممکن است در ابراز نظر خود مردد باشید. اینطور نباشد؛ کارفرمایان معمولاً وقتی کارمندان جدید می‌توانند بینش و دیدگاه تازه‌ای در مورد روش‌های بهتر و کارآمدتر انجام کارها ارائه دهند، قدردانی می‌کنند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که به عنوان فردی تازه وارد در سازمان، ممکن است همیشه تصویر کاملی نداشته باشید و بنابراین ممکن است عواملی وجود داشته باشد که از آنها بی‌اطلاع باشید و باعث شود کارها به روشی خاص انجام شوند. نکته مهم دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که وقتی وظیفه حل یک مشکل به شما محول می‌شود، همیشه نیازی به پاسخ فوری ندارید. با این حال، توانایی ایجاد یک راه حل خوب و سنجیده در یک بازه زمانی معقول، مهارتی است که کارفرمایان برای آن ارزش زیادی قائل هستند.

با ما در ارتباط باشید:
09010893357
www.chaleshacademy.ir

نظر دهید

بخش های ضروری *