مهارت های نرم

مهارت‌های نرم چیستند؟

در حالی که مهارت‌های سخت، کاری را که انجام می‌دهید توصیف می‌کنند، مهارت‌های نرم، نحوه انجام آن را توصیف می‌کنند. مهارت‌های نرم یا مهارت‌های محل کار، قابل انتقال هستند و در انواع مختلف کار کاربرد دارند.

مهارت‌های نرم، ویژگی‌ها و رفتارهایی هستند که نحوه‌ی برخورد یک فرد با وظایفش و سایر افراد را توصیف می‌کنند. شما احتمالاً از مهارت‌های نرم در تمام زمینه‌های زندگی خود استفاده می‌کنید – ارتباطات ، تفکر انتقادی ، حل مسئله و سایر مهارت‌های بین فردی نمونه‌هایی از مهارت‌های نرم هستند. تسلط شما بر این مهارت‌ها در محیط کار نیز ارزشمند است.

در واقع، مهارت‌های نرم معمولاً به عنوان مهارت‌های محل کار یا انسانی شناخته می‌شوند. این نام‌های جایگزین می‌توانند وقتی در مورد مجموعه مهارت‌های خود فکر می‌کنید و در مورد آنها بحث می‌کنید، کمی توصیفی‌تر باشند.

مهارت‌های نرم ارزشمندی که کارفرمایان به دنبال آن هستند را بررسی کنید و نکات کاربردی برای ارتقاء مجموعه مهارت‌های شخصی خود را بیابید. چه به دنبال پیشرفت در نقش فعلی خود باشید و چه برای فرصتی جدید آماده شوید، تسلط بر این مهارت‌های حرفه‌ای در محل کار می‌تواند به شما در بازار کار فعلی مزیت رقابتی بدهد.

اگر آماده‌اید تا مهارت‌های نرم خود را توسعه دهید، در کارگاه‌های حضوری چالش آکادمی شرکت کنید و یا در پلتفرم آموزش ویدیویی چالش‌پرو  ثبت نام کنید. در این برنامه‌ها شما این فرصت را خواهید داشت تا مهارت‌های نرم خود، از جمله رهبری، همکاری، کنجکاوی، خودآگاهی، بهره‌وری، ارتباطات، تصمیم‌گیری استراتژیک و خلاقیت را تقویت کنید.

مهارت نرم چیست؟

مهارت‌های نرم، ویژگی‌هایی هستند که کار کردن با یک فرد را آسان می‌کنند، مانند مهارت‌های قوی کار تیمی و ارتباطی. مهارت‌های نرم گاهی اوقات مهارت‌های ارتباطی نامیده می‌شوند، زیرا اغلب شامل کار با دیگران برای دستیابی به یک هدف مشترک هستند. مهارت‌های نرم شامل مهارت‌های قابل انتقال یا مهارت‌هایی هستند که می‌توانید در انواع مختلف مشاغل مانند تفکر منطقی و خلاقیت به کار ببرید. حتی وقتی خودتان روی یک پروژه کار می‌کنید، ممکن است برای رسیدن به اهداف خود به مجموعه‌ای از مهارت‌های انسانی تکیه کنید.

بسیاری از مشاغل برای موفقیت به مهارت‌های سخت یا مهارت‌های فنی نیز نیاز دارند. این مهارت‌ها اغلب تخصصی و وابسته به کاری هستند که انجام می‌دهید. به عنوان مثال، یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار ممکن است نیاز به درک پایتون داشته باشد. اگر آن توسعه‌دهنده بخواهد کار دیگری انجام دهد، مانند یک محقق زیست‌پزشکی، باید مهارت‌های فنی دیگری را بیاموزد و ممکن است از مهارت‌های پایتون خود در نقش جدیدش استفاده نکند. با این حال، توسعه‌دهنده نرم‌افزار می‌تواند مهارت‌هایی مانند سازماندهی، همدلی، حل مسئله و ارتباطات را در محل کار خود توسعه دهد که به شغل جدیدش نیز منتقل می‌شود.

مهارت‌های نرم در مقابل مهارت‌های سخت

مهارت‌های سخت، کاری را که انجام می‌دهید توصیف می‌کنند، در حالی که مهارت‌های نرم، نحوه انجام آن را شرح می‌دهند.

مهارت‌های سخت شما ، مهارت‌های فنی شما هستند که به انواع کارهایی که می‌دانید چگونه انجام دهید مربوط می‌شوند. برخی از نمونه‌های مهارت‌های فنی عبارتند از تجزیه و تحلیل داده‌ها، برنامه‌نویسی کامپیوتر، نویسندگی و طراحی تجربه کاربری. وقتی کاری را انجام می‌دهید، اغلب از ترکیبی از مهارت‌های سخت و نرم استفاده می‌کنید.

نمونه‌هایی از مهارت‌های نرم

مهارت‌های نرم یا مهارت‌های محل کار به طیف گسترده‌ای از موقعیت‌ها که ممکن است در انواع مختلف مشاغل پیدا کنید، اشاره دارد. نمونه‌هایی از مهارت‌های نرم را بررسی کنید:

  • گوش دادن فعال : گوش دادن فعال شامل توجه دقیق به آنچه دیگران می‌گویند، از جمله احساسات و رفتار آنها، برای درک کامل پیام آنهاست.

  • سازگاری: سازگاری به معنای توانایی تغییر برنامه یا تنظیم کار در پاسخ به تغییرات پیش‌بینی نشده است. 

  • ارتباطات : ارتباطات فرآیند به اشتراک گذاشتن اطلاعات است که معمولاً از طریق روش‌های شفاهی یا کتبی انجام می‌شود. ارتباطات در محل کار اغلب از استانداردها و انتظارات متفاوتی نسبت به ارتباطات شخصی پیروی می‌کند.

  • خلاقیت: خلاقیت توانایی تولید ایده‌های جدید با رویکرد به مسائل به روش‌های جدید یا بدیع است. 

  • تفکر انتقادی: تفکر انتقادی شامل تجزیه و تحلیل اطلاعات از منابع مختلف، مفهوم‌سازی ایده‌ها و توجیه منطقی آنها برای تعیین بهترین مسیر اقدام است. 

  • همدلی: همدلی ظرفیت درک و به اشتراک گذاشتن احساسات دیگران با تصور خود در موقعیت آنها است. 

  • رهبری: رهبری توانایی هدایت و سازماندهی افراد برای دستیابی به یک هدف مشترک است. 

  • سازماندهی: سازماندهی به توانایی اولویت‌بندی وظایف و مدیریت فضای کاری شما برای رسیدن به ضرب‌الاجل‌ها و به‌روز ماندن در کار گفته می‌شود.

  • حل مسئله: حل مسئله شامل شناسایی مسائل، بررسی راه‌حل‌های بالقوه و انتخاب بهترین مسیر اقدام برای غلبه بر موانع است. 

  • تدبیر: تدبیر به معنای توانایی حل مسائل به طور کارآمد یا با منابع محدود یا موجود است. 

  • تفکر استراتژیک: تفکر استراتژیک شامل پیش‌بینی نتایج آینده و برنامه‌ریزی بهترین گام‌ها برای دستیابی به اهداف بلندمدت شما است. 

  • کار تیمی: کار تیمی زمانی اتفاق می‌افتد که گروهی از افراد برای دستیابی به یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری و هماهنگی می‌کنند و به جای انجام کارهای انفرادی، با هم به موفقیت‌های بیشتری دست می‌یابند. 

  • مدیریت زمان : مدیریت زمان توانایی برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی مؤثر وظایف برای رسیدن به ضرب‌الاجل‌ها و اهداف است. 

مهارت‌های نرم برتر کدامند؟

مهارت‌های نرم برتر که کارفرمایان به دنبال آن هستند عبارتند از تفکر تحلیلی؛ تاب‌آوری، انعطاف‌پذیری و چابکی؛ رهبری و نفوذ اجتماعی؛ تفکر خلاق؛ و انگیزه و خودآگاهی. برای بسیاری از کارفرمایان، نحوه انجام کاری به اندازه خود کاری که انجام می‌دهید مهم است – به خصوص وقتی صحبت از یادگیری، رشد و موفقیت بلندمدت باشد.

طبق گزارش آینده مشاغل 2025 مجمع جهانی اقتصاد، از 10 مهارت برتر که کارفرمایان به عنوان مهارت‌های اصلی برای نیروی کار خود رتبه‌بندی می‌کنند، 9 مورد از آنها مهارت‌های نرم هستند.

کارفرمایان ممکن است مهارت‌های محیط کار را برای پیش‌بینی پتانسیل آینده یک فرد در نظر بگیرند. این نوع تحلیل شخصیت ممکن است هنگام انتخاب افراد برای یک پروژه جدید یا تصمیم‌گیری در مورد آمادگی یک کارمند برای ارتقاء شغلی به کار گرفته شود. مدیران استخدام همچنین مهارت‌های محیط کار را ارزیابی می‌کنند تا مشخص کنند که آیا یک کاندیدای شغلی برای یک تیم خاص مناسب خواهد بود یا خیر.

مهارت‌های نرم برای رزومه: چگونه مهارت‌های کاری را در رزومه بگنجانیم

شما می‌توانید مهارت‌های کاری خود را در رزومه‌تان در بخش خلاصه ، هدف یا در بخش مهارت‌های ویژه بگنجانید. علاوه بر این، می‌توانید کلماتی را انتخاب کنید که با مهارت‌هایی که می‌خواهید در بخش تجربیات کاری خود نشان دهید، همسو باشند. سپس، می‌توانید از نامه‌ی درخواست خود برای به اشتراک گذاشتن جزئیات بیشتر استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که مهارت‌های انسانی در نحوه‌ی رویکرد شما به کارتان منعکس می‌شود، بنابراین وقتی در مورد موفقیت‌هایتان صحبت می‌کنید، کارهایی که انجام داده‌اید، نحوه‌ی انجام آنها و تأثیرتان را به اشتراک بگذارید.


راه‌های بهبود مهارت‌های نرم

از آنجایی که مهارت‌های محل کار تا حد زیادی به رفتار گره خورده‌اند، بهبود آنها ممکن است مستلزم تغییر الگوها، رویکردها یا فرآیندهای فکری معمول شما باشد. این نوع کار معمولاً نیاز به تمرین و صبر دارد، اما با گذشت زمان، احتمالاً با به کارگیری مهارت‌های محل کار خود، سهولت بیشتری را متوجه خواهید شد.

شما می‌توانید مهارت‌های موجود در محل کار خود را به روش‌های مختلفی تقویت کنید. اگر مهارت خاصی در ذهن دارید که می‌خواهید آن را بهبود بخشید، به راه‌هایی فکر کنید که می‌توانید آن مهارت را در زندگی روزمره خود به کار ببرید. همچنین می‌توانید برای تهیه یک برنامه عملی شخصی با یک مربی زندگی مشورت کنید.

ایده‌های بیشتر برای بهبود مهارت‌های محل کار شما عبارتند از:

۱. سبک‌های ارتباطی مختلف را تمرین کنید.

افراد معمولاً سبک‌های ارتباطی متفاوتی را ترجیح می‌دهند، چه روش‌های ارائه – مانند مکالمه، ایمیل یا پیامک – و چه شیوه ارائه، مانند ارتباط منفعلانه، پرخاشگرانه یا قاطعانه. علاوه بر مهارت‌های ارتباطی‌تان، در نظر گرفتن نحوه برخورد شما با برقراری ارتباط در موقعیت‌های مختلف می‌تواند فرصتی برای تمرین سازگاری، تفکر انتقادی و تفکر استراتژیک باشد.

برای تمرین سبک‌های مختلف ارتباطی، می‌توانید سعی کنید یک ایده را به روش‌های مختلف بیان کنید، مثلاً با نوشتن آن، توصیف آن با صدای بلند و قرار دادن آن در یک ارائه یا برای مخاطبان مختلف.

۲. به یک پروژه گروهی بپیوندید.

فراتر از نشان دادن توانایی شما در ابتکار عمل، پیوستن به یک پروژه گروهی می‌تواند فرصت‌هایی را برای تمرین چندین مهارت انسانی، مانند کار تیمی، مدیریت زمان و گوش دادن فعال، فراهم کند. به عنوان یک امتیاز، پروژه‌های گروهی می‌توانند شما را قادر سازند تا مهارت‌های فنی خود را در یک محیط مشارکتی به کار بگیرید.

برای پیوستن به یک پروژه گروهی، به فعالیت‌های همکارانتان علاقه‌مند شوید و در صورت مفید بودن، کمک خود را ارائه دهید، یا به دنبال فرصت‌هایی در جامعه محلی خود باشید.

۳. چیز جدیدی یاد بگیرید.

یادگیری چیزهای جدید می‌تواند شیوه‌ی تفکر معمول شما را گسترش دهد و رشد را تشویق کند. یادگیری و خلاقیت به شدت به هم مرتبط هستند، بنابراین هر چیزی را که تصمیم به یادگیری آن بگیرید، در مسیر کسب دانش فنی و افزایش تفکر خلاق و مهارت‌های حل مسئله‌ی خود قرار خواهید گرفت.

برای یادگیری چیزهای جدید، کارگاه‌های ارائه شده در چالش آکادمی یا را بررسی کنید، یا دوره‌های محبوب را در چالش‌پرو مرور کنید.

۴. با هم‌تیمی‌هایتان معاشرت کنید.

شما در هر تعاملی که دارید از مهارت‌های نرم استفاده می‌کنید. صرفاً آشنایی با هم‌تیمی‌هایتان می‌تواند راهی مؤثر برای تمرین ارتباط و گوش دادن فعال باشد و می‌تواند فرصت‌هایی را برای همکاری‌های آینده ایجاد کند.

در صورت لزوم، با علاقه به زندگی هم‌تیمی‌هایتان و تمایل به اشتراک‌گذاری تجربیات زندگی خودتان، با آنها معاشرت کنید.

۵. پیشنهاد بهبود فرآیندها را ارائه دهید.

همانطور که مهارت‌های فنی و کاری خود را تقویت می‌کنید، ممکن است متوجه فرصت‌هایی برای بهبود نحوه انجام کارها در محل کار خود شوید. تفکر انتقادی در مورد فرآیندها، تشخیص مشکلات و یافتن راه‌حل‌های مناسب، همگی از مهارت‌های ارزشمند در محل کار هستند.

برای پیشنهاد بهبود فرآیندها، می‌توانید از مدیر خود در مورد فرآیند مورد نظرش و نوع اطلاعاتی که برای ارزیابی پیشنهادات شما نیاز دارد، سوال کنید.

۶. درخواست بازخورد کنید.

بسیاری از مهارت‌های محل کار، عنصری از تعامل را در خود دارند و گاهی اوقات، یک دیدگاه بیرونی می‌تواند به روشن شدن کارهایی که به خوبی انجام می‌دهید و حوزه‌هایی که ممکن است بخواهید روی بهبود آنها تمرکز کنید، کمک کند. به طور مشابه، ارائه بازخورد به دیگران می‌تواند فرصتی برای تمرین گوش دادن فعال، رهبری و کار تیمی باشد.

برای درخواست بازخورد، به مدیر خود، همکاران اخیر پروژه یا سایر همکارانی که با آنها ارتباط برقرار کرده‌اید، مراجعه کنید.

   
منبع: www.coursera.org  
با ما در ارتباط باشید:
09010893357
www.chaleshacademy.ir

نظر دهید

بخش های ضروری *