این واژهنامه جامع شامل بیش از ۵۰ مهارت مرتبط با هوش هیجانی است که در چهار حوزه اصلی دستهبندی شدهاند: خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط. هر ردیف شامل عنوان مهارت، تعریف کوتاه و حوزه مرتبط است.
| عنوان مهارت | تعریف کوتاه | حوزه مرتبط |
|---|---|---|
| هوش هیجانی | شناخت، کنترل و استفاده مؤثر از احساسات خود و دیگران | ترکیبی |
| خودآگاهی | تشخیص احساسات و تأثیر آنها بر رفتار | خودآگاهی |
| خودتنظیمی | کنترل واکنشهای هیجانی در موقعیتهای چالشبرانگیز | خودمدیریتی |
| سازگاری | انعطافپذیری در برابر تغییرات هیجانی و محیطی | خودمدیریتی |
| انگیزش درونی | حرکت بهسوی اهداف بدون وابستگی به پاداش بیرونی | خودمدیریتی |
| نگرش مثبت | حفظ دیدگاه امیدوارانه و انگیزشی | خودمدیریتی |
| همدلی | درک احساسات و نیازهای دیگران | آگاهی اجتماعی |
| آگاهی سازمانی | درک احساسات، ارزشها و دینامیکهای گروهی | آگاهی اجتماعی |
| تأثیرگذاری | توانایی اثرگذاری بر احساسات و رفتار دیگران | مدیریت روابط |
| مربیگری هیجانی | راهنمایی افراد برای رشد هیجانی | مدیریت روابط |
| مدیریت تعارض | حل اختلافات با درک هیجانی | مدیریت روابط |
| کار تیمی هیجانی | همکاری مؤثر با درک احساسات گروه | مدیریت روابط |
| رهبری الهامبخش | هدایت دیگران با انگیزش هیجانی | مدیریت روابط |
| گوشدادن همدلانه | شنیدن فعال همراه با درک هیجانی مخاطب | آگاهی اجتماعی |
| بیان هیجانی | ابراز سالم و مؤثر احساسات | خودآگاهی |
| پذیرش هیجانات | درک و پذیرش احساسات بدون قضاوت | خودآگاهی |
| تنظیم هیجانی | تغییر شدت یا جهت احساسات | خودمدیریتی |
| تفکر هیجانی | استفاده از احساسات برای هدایت تفکر | خودآگاهی |
| تحلیل هیجانی | تفسیر دقیق نشانههای هیجانی | خودآگاهی |
| همدلی فرهنگی | درک احساسات افراد از فرهنگهای متفاوت | آگاهی اجتماعی |
| تعامل بینفرهنگی هیجانی | ارتباط مؤثر با افراد از زمینههای هیجانی مختلف | مدیریت روابط |
| اعتمادسازی هیجانی | ایجاد فضای امن برای بیان احساسات | مدیریت روابط |
| بازخورد هیجانی | ارائه و دریافت بازخورد با در نظر گرفتن احساسات | مدیریت روابط |
| مدیریت استرس هیجانی | کنترل هیجانات در شرایط فشار | خودمدیریتی |
| انگیزش هیجانی | استفاده از احساسات برای حفظ انرژی و تمرکز | خودمدیریتی |
| خودشفقتی | مهربانی با خود در مواجهه با ضعفها | خودآگاهی |
| خودپذیری | پذیرش احساسات و ویژگیهای شخصی | خودآگاهی |
| خودارزیابی هیجانی | بررسی منظم وضعیت هیجانی خود | خودآگاهی |
| ارتباط هیجانی | انتقال پیام با حساسیت هیجانی | مدیریت روابط |
| رهبری هیجانی | هدایت افراد با درک و مدیریت احساسات جمعی | مدیریت روابط |
| تصمیمگیری هیجانی | انتخاب آگاهانه با در نظر گرفتن احساسات | خودمدیریتی |
| حل مسئله هیجانی | یافتن راهحل با تحلیل هیجانی | خودمدیریتی |
| همراستایی هیجانی | تطبیق اهداف فردی با احساسات گروهی | مدیریت روابط |
| تحلیل فرهنگی هیجانی | درک تفاوتهای هیجانی در فرهنگها | آگاهی اجتماعی |
| تسهیلگری هیجانی | هدایت گروه با حساسیت نسبت به احساسات جمعی | مدیریت روابط |
| مهارتهای هیجانی در مذاکره | مدیریت احساسات در فرآیند توافق و تعامل | مدیریت روابط |
| مهارتهای هیجانی در ارائه | کنترل و استفاده از هیجانات هنگام سخنرانی یا انتقال پیام | خودمدیریتی |
| مهارتهای هیجانی در آموزش | درک و پاسخ به احساسات یادگیرندگان | مدیریت روابط |
| مهارتهای هیجانی در فروش | درک احساسات مشتری و پاسخ مؤثر به آنها | آگاهی اجتماعی |
| مهارتهای هیجانی در خدمات مشتری | مدیریت هیجانات در تعامل با مشتریان ناراضی یا حساس | مدیریت روابط |
| مهارتهای هیجانی در تیمهای مجازی | ایجاد ارتباط هیجانی مؤثر در محیطهای آنلاین | مدیریت روابط |
| مهارتهای هیجانی در مدیریت بحران | کنترل هیجانات در شرایط اضطراری و فشار بالا | خودمدیریتی |
| مهارتهای هیجانی در تصمیمگیری اخلاقی | درک تأثیر هیجانات بر انتخابهای اخلاقی | خودآگاهی |
| مهارتهای هیجانی در برند شخصی | بیان هیجانی اصیل برای ساخت اعتبار فردی | خودآگاهی |
| مهارتهای هیجانی در تعامل بیننسلی | درک تفاوتهای هیجانی بین نسلها و تطبیق با آنها | آگاهی اجتماعی |
| مهارتهای هیجانی در کارگاههای گروهی | مدیریت فضای هیجانی در جلسات آموزشی و تعاملی | مدیریت روابط |
| مهارتهای هیجانی در بازیهای سازمانی | تحلیل و هدایت هیجانات در سناریوهای شبیهسازیشده | ترکیبی |
| مهارتهای هیجانی در جلسات تصمیمگیری | مدیریت فضای هیجانی در فرآیندهای تصمیمسازی گروهی | مدیریت روابط |
| مهارتهای هیجانی در بازخوردگیری گروهی | دریافت بازخورد با حساسیت نسبت به هیجانات جمعی | آگاهی اجتماعی |
| مهارتهای هیجانی در تحلیل رفتار مخاطب | درک نشانههای هیجانی در رفتارهای کلامی و غیرکلامی | خودآگاهی |
| مهارتهای هیجانی در طراحی تجربه کاربر | درک و پاسخ به هیجانات کاربران در طراحی خدمات و محصولات | آگاهی اجتماعی |
| مهارتهای هیجانی در تحلیل دادههای رفتاری | تفسیر دادهها با در نظر گرفتن زمینههای هیجانی | ترکیبی |
| مهارتهای هیجانی در طراحی بازیهای آموزشی | ایجاد سناریوهای تعاملی با هدف تحریک و تحلیل هیجانات | ترکیبی |
| مهارتهای هیجانی در تسهیل تجربه یادگیری | ایجاد محیط یادگیری با توجه به نیازهای هیجانی مخاطب | مدیریت روابط |
نتیجه:
بررسی این واژهنامه نشان میدهد که بیشترین تمرکز مهارتها در حوزه مدیریت روابط و خودمدیریتی است. این موضوع اهمیت تعاملات انسانی و تنظیم هیجانات فردی را در محیطهای کاری و آموزشی برجسته میکند.

نظر دهید