teamwork skills

مهارتهای کار تیمی

کار تیمی بخش اساسی زندگی مدرن است. چه در محل کار، چه در ورزش و چه در جوامع محلی، اغلب از ما انتظار می‌رود که برای دستیابی به اهداف مشترک با دیگران همکاری کنیم. با این حال، صرفاً کنار هم قرار دادن افراد در یک گروه، موفقیت را تضمین نمی‌کند. کار تیمی مؤثر به مهارت‌ها و نگرش‌های خاص اعضای تیم و توانایی آنها در همکاری برای عبور از چالش‌ها و استفاده از نقاط قوت یکدیگر بستگی دارد.

تیم‌های مؤثر

تعدادی نقش وجود دارد که هر فرد می‌تواند در یک تیم بر عهده بگیرد که به طور خلاصه عبارتند از:

نقش‌های تیمی بلبین


  1. شکل‌دهنده – کار را به پیش می‌برد و کارها را به انجام می‌رساند، ایده روشنی از مسیر مطلوب حرکت دارد؛
  2. مجری – همچنین کارها را انجام می‌دهد، به دنبال راه‌هایی برای تبدیل صحبت به عمل و ایجاد فعالیت‌های عملی است.
  3. کامل‌کننده-تمام‌کننده – بر تکمیل وظایف و مرتب کردن تمام کارهای نیمه‌تمام تمرکز دارد؛
  4. هماهنگ‌کننده -مدیریت پویایی گروه ، اغلب در نقش رهبری؛
  5. کارمند تیم – با حمایت از روابط شخصی به تیم کمک می‌کند تا به طور مؤثر کار کند.
  6. محقق منابع – منابع و اطلاعات خارجی را برای کمک به تیم جمع‌آوری می‌کند؛
  7. کاشت (گیاه) – ایده‌ها و راه‌حل‌های خلاقانه تولید می‌کند، که همه آنها عملی نیستند.
  8. ناظر-ارزیاب – در ارزیابی انتقادی ایده‌ها و پیشنهادها و تصمیم‌گیری مهارت دارد؛ و
  9. متخصص – دانش تخصصی را به گروه می‌آورد، که همیشه برای عملکرد مؤثر ضروری نیست.

تحقیقات نشان می‌دهد که مؤثرترین تیم‌ها، افرادی دارند که می‌توانند هر یک از نه نقش کلیدی را بر عهده بگیرند. این بدان معنا نیست که یک تیم باید شامل نه نفر باشد، زیرا اکثر افراد می‌توانند همزمان دو یا حتی سه نقش را بر عهده بگیرند.

با این حال، تیم‌هایی که برای عملکرد مؤثر تلاش می‌کنند، معمولاً فاقد یک یا چند مورد از نه نقش کلیدی هستند.


نقش‌های تیمی وظیفه‌ای در مقابل نقش‌های تیمی فرآیندی

نقش‌های تیمی بلبین را می‌توان به نقش‌های وظیفه‌ای و فرآیندی تقسیم کرد.

  • نقش‌های وظیفه‌ای بر «چه چیزی» تمرکز دارند: کار در دست انجام و به انجام رساندن آن. نقش‌های کلیدی تیم‌های «متمرکز بر وظیفه» عبارتند از شکل‌دهنده، پیاده‌سازی‌کننده، تکمیل‌کننده-تمام‌کننده، ناظر-ارزیاب، گیاه و متخصص.
  • نقش‌های فرآیندی بر «چگونگی» و به ویژه بر افراد درگیر تمرکز دارند. این نقش‌ها شامل هماهنگ‌کننده، محقق منابع و کارمند تیم می‌شوند.

مؤثرترین اعضای تیم کسانی هستند که می‌توانند ببینند چه مهارت‌هایی در گروه موجود است و از مهارت‌های خود برای پر کردن هرگونه خلأ استفاده می‌کنند. افراد تمایل دارند یا بر وظیفه یا بر فرآیند متمرکز باشند، نه ترکیبی از هر دو.

اگر بخواهید، کاملاً امکان‌پذیر است که یاد بگیرید روی دیگر نقش و مهارت تمرکز کنید و این شما را به یک عضو بسیار مؤثر تیم تبدیل خواهد کرد.

مهارت‌های کلیدی تیمی متمرکز بر وظیفه

مهارت‌هایی که برای ایفای نقش‌های تیمیِ وظیفه‌محور مورد نیاز است عبارتند از:

مهارت‌های سازماندهی و برنامه‌ریزی

منظم بودن برای انجام وظایف ضروری است.

اگر نمی‌دانید چه کاری باید انجام شود و تا چه زمانی، انجام آن تا مهلت مقرر بسیار دشوار خواهد بود. شکل‌دهندگان، اجراکنندگان و تکمیل‌کنندگان-تمام‌کنندگان، همگی با مهارت‌های خوب سازماندهی مشخص می‌شوند و معمولاً می‌توان برای ایجاد سیستم‌های قوی برای مدیریت خوب پروژه‌ها به آنها اعتماد کرد.

بعضی از افراد به طور طبیعی منظم‌تر از دیگران هستند، و اگر در این زمینه مشکل دارید، دوره‌های مهارت نرم ما نگاهی بیندازید.

تصمیم‌گیری

توانایی تصمیم‌گیری نیز برای پیشبرد امور بسیار مهم است.

اغلب مهم است که برای جمع‌آوری اطلاعات وقت بگذارید و از درست بودن تصمیم مطمئن شوید . با این حال، ممکن است زمانی فرا برسد که هر تصمیمی بهتر از هیچ تصمیمی باشد.

تصمیم‌گیری گروهی اغلب مستلزم مصالحه و گاهی اوقات تمایل به کنار گذاشتن دیدگاه شخصی به نفع تصمیم مشترک گروه است.

با این حال، همانطور که کارگاه عملی ما در مورد تصمیم‌گیری گروهی روشن می‌کند، تصمیمات گروهی همیشه به این دلیل که مورد توافق کل گروه هستند، درست نیستند.

شکل‌دهندگان و ناظران-ارزیابان هر دو تصمیم‌گیرندگان خوبی هستند.

شکل‌دهنده‌ها تمایل دارند سریع تصمیم بگیرند و سپس ممکن است برای مصالحه مشکل داشته باشند. آن‌ها باید سعی کنند ابتدا به دیگران اجازه صحبت بدهند تا از ایجاد تعصب در گروه جلوگیری شود. تمایل آن‌ها به استدلال در مورد نقطه نظرات خود صرف نظر از نظرات بیان شده توسط ارائه دهندگان قبلی، برای فرآیند تصمیم‌گیری گروه مفید خواهد بود.

ناظران-ارزیابان تمایل دارند از شواهد موجود به دنبال تصمیم درست باشند و اگر شواهد کافی وجود نداشته باشد، ممکن است در تصمیم‌گیری کند باشند. آنها همچنین ممکن است بیش از حد به شواهدی که افراد بیشتری از آنها آگاه هستند و به دیدگاه‌های اعضای ارشد گروه تکیه کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این حوزه، به صفحات ما در مورد مهارت‌های تصمیم‌گیری  مراجعه کنید.

حل مسئله

افراد وظیفه‌محور اغلب در حل مسئله مهارت دارند، به خصوص اگر مشکل مربوط به وظیفه باشد.

مدیران به دنبال ایده‌های نوآورانه برای حل مشکل هستند و مدیران اجرایی ایده‌ها را به اقدامات عملی تبدیل می‌کنند.

شکل‌دهندگان «تصویر بزرگ» و طرح کلی را می‌بینند و مطمئن می‌شوند که راه‌حل مشکل منجر به تغییر جهت نشود.

 

مهارت‌های کلیدی تیمی متمرکز بر فرآیند

مهارت‌های متمرکز بر فرآیند، معمولاً در مورد افراد و ایجاد ارتباط در گروه و انسجام و اثربخشی آن است. کسانی که نقش‌های گروهی متمرکز بر فرآیند را بر عهده می‌گیرند، معمولاً مهارت‌های بین فردی بسیار خوبی دارند، به ویژه:

مهارت‌های ارتباطی

هماهنگ‌کنندگان، اعضای تیم و محققان منابع خوب در ارتباط کلامی ، گوش دادن و بازخورد مهارت دارند. آن‌ها سخت تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که گروه به خوبی ارتباط برقرار می‌کند و به جلوگیری از بروز هرگونه سوءتفاهم یا مشکل ابراز نشده بین اعضای تیم کمک می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد توسعه این مهارت‌ها، به صفحه ما با عنوان «بهبود مهارت‌های ارتباطی» مراجعه کنید .

توانایی ایجاد ارتباط

این افراد همچنین در ایجاد حس هماهنگی در گروه مهارت دارند. آنها به ایجاد ارتباط با دیگران و ایجاد یک تیم منسجم کمک می‌کنند.

مهارت‌های متقاعدسازی و تأثیرگذاری

یکی از حوزه‌های کلیدی مهارت‌های فرآیندی، متقاعدسازی و تأثیرگذاری است. برای مثال، اگر قرار است گروه به یک تصمیم مشترک برسد، ممکن است لازم باشد چندین عضو در مورد مزایای یک اقدام خاص متقاعد شوند.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد و برای مثالی از یک نمونه‌ی ماهرانه از تأثیرگذاری در یک موقعیت گروهی، به صفحه‌ی ما در مورد مهارت‌های متقاعدسازی و تأثیرگذاری مراجعه کنید.

مهارت‌های تسهیل‌گری

مدیریت یک فرآیند اساساً به معنای تسهیل یا آسان‌تر کردن آن است. بنابراین، مهارت‌های خوب تسهیل‌گری در کار تیمی حیاتی هستند، اگرچه اغلب به اشتباه فقط برای مدیریت کارگاه‌ها ضروری تلقی می‌شوند.

مهارت‌های بازخورد

ارائه و دریافت بازخورد خوب در هر موقعیت کار تیمی ضروری است. توانایی ارائه بازخورد واضح و مؤثر به دیگران برای ادامه مؤثر فرآیند گروه و برنامه‌ریزی حیاتی است. همچنین به شما کمک می‌کند تا از نحوه رفتار دیگران آزرده و عصبانی نشوید. در نتیجه، شما همچنین باید بتوانید بازخورد را با ظرافت دریافت کنید و سپس با آرامش به آن عمل کنید.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه ما در مورد ارائه و دریافت بازخورد مراجعه کنید.

مهارت در اداره جلسات

کار گروهی اغلب شامل جلسات می‌شود، چه جلسات کمیته باشد و چه جلسات بسیار بزرگتر و رسمی‌تر. هماهنگ‌کننده‌های ماهر اغلب مهارت‌های بسیار پیشرفته‌ای در ریاست جلسات دارند و از آنها در گروه‌های کوچک و بزرگ به طور یکسان استفاده می‌کنند.

حل اختلاف

در نهایت، باید بدانید که ممکن است موقعیت‌هایی پیش بیاید که نیاز داشته باشید با افراد یا موقعیت‌های دشوار سر و کله بزنید، یا حتی یک درگیری را حل کنید.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد، به دوره ما با عنوان‌ «حل تعارض»  مراجعه کنید .


و در نهایت…

… مهم است به یاد داشته باشید که همه موقعیت‌های کار تیمی اساساً در مورد کار با افراد دیگر است.

اگر مهارت‌های بین فردی خوبی دارید و پذیرای دریافت بازخورد و در نتیجه بهبود آنها هستید، در این صورت به فرد خوبی برای همکاری در یک تیم تبدیل خواهید شد. واقعاً به همین سادگی است.

نظر دهید

بخش های ضروری *